torsdag 10. oktober 2013

Å ha noen som står deg nær



Det er ikke alltid greit å føle seg avvist av noen som står deg nær. Det er vondt og sårt, og man skjønner ikke helt hvorfor en blir dyttet unna. Jeg har store problemer med dette. I den diagnosen det mistenkes jeg har, er dette et stort tema. Folk som sliter med dette velger å ikke komme nær andre i frykt for å bli avvist eller kritisert. Det er viktig å få bekreftelse fra familie og nære venner på at man er god som man er.

Men hva gjør man hvis man ikke får bekreftelse eller støtte fra de nærmeste? Jeg er i en situasjon der jeg titt og ofte føler meg avvist og oversett av en person som skulle stått meg mye nærmere enn det vedkommende gjør. Det er sårt, og det bidrar til veldig mye negative episoder for meg. Jeg prøver noen ganger å ta dette opp med vedkommende, men ender opp med at følelsene tar overhånd og jeg sier sårende ting som gjør avstanden mellom oss enda større. Dette gir meg selvfølgelig dårlig samvittighet, og jeg føler det er min feil at jeg blir avvist. Det er innmari vanskelig å vite hva man skal gjøre når man så sårt ønsker støtte fra en person, men føler at man ikke får det.

Hvis det er andre der ute som sliter med noe liknende, så har jeg noen tips og råd som kan hjelpe.

1. Snakk med personen det gjelder. Fortell hvordan du føler det, uten å bli frustrert slik at feil ord kommer ut. Bevar roen. Ta det gjerne på en dag du føler deg bra, og mer opplagt enn vanlig

2. Du kan spørre om vedkommende vil bli med deg til din behandler så dere kan snakke ut om ting med en tredjepart til stede. Det kan føles betryggende å ha noen som kan ta litt styring over situasjonen hvis du føler du mister kontrollen.

3. Ha et åpent sinn. Hvis personen du ønsker mer støtte av trekker seg unna, kan det være han eller hun sliter med noe selv. Det er selvfølgelig ingen grunn til å avvise noen, men det kan gjøre det lettere for deg å ikke ta det så personlig.

4. Ikke si noe du ikke kan ta tilbake. Jeg, av alle, vet at det er vanskelig når du føler deg skikkelig tråkka på og oversett. Men å si noe sårende og hatfyllt kan gi deg mer anger og mer dårlig samvittighet. Du trenger ikke slite med noe mer en høyst nødvendig.

5. Det kan faktisk være at personen du ønsker skal stå deg nær ikke er bra for deg. Tenk nøye igjennom om det er verdt å sloss for den personen, eller om det bare kommer til å bidra til mer problemer  for deg.

6. Vær mer sammen med de menneskene som gir uttrykk for at de setter pris på deg. Prøv å ikke tenk for mye på de eller den som ikke gir deg den oppløftningen du trenger.

Håper dette kan være til hjelp for noen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar