tirsdag 15. oktober 2013

Ekte bokoholiker


Bøker. Det er noe med de. Jeg liker ordet bok, og assosiasjonene jeg får når jeg hører det. Bøker er trygge, de dømmer ikke, men de har et helt annet univers enn det en vanligvis er i. Jeg liker Carl Sagans ord om bøker:

“What an astonishing thing a book is. It's a flat object made from a tree with flexible parts on which are imprinted lots of funny dark squiggles. But one glance at it and you're inside the mind of another person, maybe somebody dead for thousands of years. Across the millennia, an author is speaking clearly and silently inside your head, directly to you. Writing is perhaps the greatest of human inventions, binding together people who never knew each other, citizens of distant epochs. Books break the shackles of time. A book is proof that humans are capable of working magic.”

Bøker er bevis på at mennesker kan utøve magi, og det er virkelig sant! Noen bøker jeg leser er så fantastiske, at alt det andre rundt meg bare forsvinner. Jeg kan lese i timer i strekk hvis jeg finner den rette boken. Og rette bøker har det blitt noen av i årenes forløp kan du si. Her hjemme har jeg overfylte bokhyller. På pikerommet mitt er det overfylte hyller også. Jeg går nesten aldri ut av døra uten en bok i veska. Sånn er det bare, man vet aldri når man trenger en god bok å forsvinne inn i. 



Jeg må nesten takke foreldrene mine for at de leste på senga til meg da jeg var liten. Pappa har vært en veldig bidragsyter til mitt lille bibliotek, og lysten til å fortsette å lese. Når jeg blir voksen, skal jeg også ha et bibliotek som pappa har. 


Til og med lukten av bøkene er tiltalende. Enten de er gamle eller nye. For de som er hardbarka bokelskere, kan man til og med kjøpe en parfyme som lukter bøker! Kanskje det er noe jeg kan ønske meg til jul...?



Uansett. Jeg vil gjerne dele med dere noen bøker jeg synes er verdt å lese (og lukte på, kanskje?). 

Harry Potter-bøkene av J.K. Rowling.
Bøkene om gutten med arret er kanskje de bøkene jeg har lest flest ganger, både på norsk og engelsk. Jeg husker fremdeles den jula jeg fikk den første Harry Potter-boka i julegave. Jeg tror jeg leste ut hele boka på en natt. Det var ikke mer som skulle til før jeg ble hekta. Så kom de seks andre bøkene, og filmene, og jeg er fremdeles som et lite barn når jeg hører Hedwig's Theme. Bøkene hender det fremdeles jeg tar ut fra hylla, og selv om jeg har lest de utallige ganger, såer det nye ting å legge merke til. Har du ikke lest bøkene, er det bare å få opp farta. Livet blir aldri det samme etter Harry Potter.


 
Hobbiten av J.R.R. Tolkien.
Jeg synes Hobbiten er mye enklere å lese enn Ringenes Herre-trilogien. Sikkert fordi den er "litt" kortere, men jeg synes den er spennende og engasjerende. Den også leste jeg på bare noen timer. Jeg blir helt hekta når en bok fenger meg, jeg. Jeg greier ikke legge den fra meg før jeg er ferdig. Sånn er det så absolutt med Hobbiten, og det er et helt univers med eget språk, og karakterene var så bra at jeg ønsket jeg kunne bli venn med de på ordentlig. 


Appelsinpiken av Jostein Gaarder.
En fantastisk bok, rett og slett en helt nydelig historie! Jeg hadde denne på høgskolen, den gangen jeg gikk der. Det er fullt mulig det var den eneste boka jeg greide å lese ferdig. I hvertfall, historien satte sitt preg på meg, og jeg liker til og med filmatiseringen jeg da. Kanskje fy-fy å si?


Momo av Michael Ende.
Dette er en bok av forfatteren som skrev "Never Ending Story", og det er en dyp og filosofisk barnebok. Jeg har lest den tusenvis av ganger, og jeg blir like rørt av hovedpersonen nå som første gang jeg leste boken. Det er fint å lese barnebøker som har litt tyngde. Jeg anbefaler denne på det sterkeste!


Howl's Moving Castle av Diana Wynne Jones.
Jeg så først animasjonen til Studio Ghibli, så fant jeg plutselig ut at det var en bok, og da måtte jeg jo selvfølgelig lese den. Jeg ble ikke skuffa for å si det sånn! Her er det ekte eventyr fra første til siste kapittel. Med karakterer du virkelig kan bli glad i. 


Jeg kunne skrevet om hundre andre bøker, minst! Men, det får klare seg nå. Kanskje noen der ute har bøker å anbefale meg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar