torsdag 31. oktober 2013

Indiskinspirert middag

I dag har jeg ekspermintert litt på kjøkkenet! Jeg har nemlig som mål at innen nyttår, skal så godt som all mat vi spiser være laget selv fra bunnen av. Det er jo en utfordring i seg selv, og det er sikkert mange som tenker at de ikke har tid til det. Men det tar faktisk ikke så lang tid som man tror! Det koster heller ikke så mye som man tror. Det er faktisk billigere i de fleste tilfeller, og man føler seg mye bedre når man spiser sunn, hjemmelaget mat.

Jeg tenkte jeg kunne dokumentere ekspermimentet mitt i dag. Jeg hadde lyst på noe indisk, så da var det bare å dypdykke inn i kjøleskapet og se hva som var der.

Først satt jeg ris til koking, for man må jo ha ris til indisk. Deretter hakket jeg paprika, løk og hvitløk. Her er det bare å ta ca så mye du tror du trenger, for en middag til to pleier jeg å bruke 1 gul løl, 4-5 hvitløksfedd og en middels stor paprika.


Etter det kuttet jeg opp kylling, to-tre fileter, avhengig av hvor stor filetene er. Jeg synes det er best med kylling når det er indisk, men man kan jo selvfølgelig gjøre det vegetar ved å erstatte kjøttet med gode, ferske grønnsaker. Og for å få litt god saus, så hadde jeg oppi matyoghurt, men du kan også bruke kokosmelk. Det tror jeg at jeg skal prøve neste gang.


Jeg stekte kjøttet og krydret det med blandt annet salt, pepper, cumin, ingefær, salvie, chilipulver, koriander og selvfølgelig, det magiske krydderet Tandoori Masala. Det fikk jeg kjøpt på en innvandrerbutikk, der har de mye spennende krydder!


Jeg har selvfølgelig en ingrediens som jeg bruker i nesten alt jeg lager, og det er allehånde. Det er sikkert et krydder som ikke hører hjemme i indisk mat, men akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om.
Etter jeg tilsatte grønnsakene (og krydret litt til), hadde jeg yoghurten oppi. Da ble det seende ut slik:


Noe av det beste med å lage mat, er den deilige duften det blir i hele leiligheten. Det tar jo ikke så lang tid å lage maten heller, jeg brukte ca 20-25 minutter fra jeg satte på risen til maten var på tallerkenen. Det er jo ca samme tid det tar å lage indisk som du får kjøpt på glass! For meg er det ikke et alternativ lenger å bruke halvfabrikata. Maten smaker mer og bedre når du selv bestemmer hva du skal ha oppi.


Slik så den ferdige middagen ut. Deilig! Vi hadde dessverre ikke naanbrød, men det skal jeg lære å lage meg, så jeg alltid kan ha noen i fryseren. Middagen ble godt mottatt av samboeren, så da kan jeg vel si at eksperimentet var vellykket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar