tirsdag 22. oktober 2013

Jakten på soddspannet


Jeg har lyst på sodd. Ikke sånn skvip på hermetikkboks, men ekte Innherredsodd. Jeg er jo tross alt trønder, og det er jo nesten sånn at det flyter sodd i årene mine. Dessverre så er det slik, at her på Østlandet så får en stakkars trøndersjel ikke tak i ekte sodd. Man må ta til takke med annenrangs tull. Stakkars oss trønderemigranter.

Dette er bare fysj og æsj. Det er ikke lov å like litt en gang.
Men, jeg har hørt rykter om at man kan få kjøpt såkalt Innerøysodd på enkelte butikker her likevel! Dette må utforskes. Jeg skal ta på meg skinnvesten, putte på meg mokasinene og dra ut på soddjakt. Jeg vil ha sodd denne uka, og jeg gir meg ikke før alle matbutikkene i området er saumfart. Det må da finnes en, stakkarslig liten trønderbutikksjef som har sansen for ekte sodd som tar inn et par soddspann?


Jeg kunne jo alltids laget sodd selv, men det er så komplisert, det ligger skikkelig vitenskap bak denne matretten. Mange trøndere vil sikkert riste på hodet når jeg skal spise sodd midt i uka. Det er jo verken dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse. Jeg må bare be resten av trønderne om benådning. Jeg har ikke fått en dråpe sodd på sikkert over ett år! Jeg har abstinenser.

Om ikke mange minuttene drar jeg med samboeren på jakt. Han må fint finne seg i at jeg gir meg ikke før jeg har et soddspann i hus. Dette kan bli en lang og farlig jakt. Jeg vil nesten våge å sammenlikne den med reisen til Frodo i Ringenes Herre. Vi aner jo ikke hva slags hindre vi kan komme ut for. Vi kan nesten ikke garantere for at vi kommer oss helskinnet hjem, en gang.


Ønsk oss lykke til!

2 kommentarer:

  1. Hahaha...... dette var helt supert skrevet!!! Lykke til med soddjakten!! Og nå fikk jeg lyst på sodd jeg også!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Sodd er godt, håper vi finner et spann i dag!

      Slett