onsdag 16. oktober 2013

Reality sucks!



Jeg har et ganske ambivalent forhold til reality-TV. I utgangspunktet mener jeg det er ordentlig, hundre prosent søppel. Det forkludrer hjernen, og la oss være helt ærlig. Hvor ofte skjer det i virkeligheten at X antall mennesker blir plassert i et paradis, og man kan vinne ved å spille psykiske spill? Ikke mye reality det, spør du meg. Og hva er greia med at alt skal dreie seg om sex, alkohol, utfrysning, og hvem som har mest plastikk i kroppen? Jeg blir så frustrert jeg. Hvorfor gidder folk å se på sånt ræl?

Men, ingen regel uten unntak. Jeg ser jo på reality-show jeg også. Jeg er ikke redd for å si at jeg har fulgt med på Paradise Hotel i ca halv-annen sesong, men da gikk jeg lei. Jeg fant ut det var best å slå av TV'en da jeg ble fysisk dårlig av å se på det. Det jeg derimot synes er interessant å følge med på, er "Luksusfellen" og "Boligjakten", og en gang i blandt, "Sinnasnekker'n". Det kan jo faktisk være lærerikt, og det skjer jo i virkeligheten, det er basert på ekte menneskers problemer i hverdagen, og hvordan de kan klare seg. Programmet hjelper de påmeldte, men kan også sette i gang tankekverna til oss seerne også.



Med det mediakjøret vi har i dag, der det er så mye fokus på kropp og utseende, vil jeg si at reality-TV med såkalte "perfekte" mennesker er i overflod. Vi trenger ikke flere Barbie-dukker eller Ken-dukker. Vi trenger sunne mennesker som kan være gode forbilder for disse lettpåvirkelige ungdommene som vandrer hvileløst langs internettet og andre gater. Vi trenger ikke å se hvordan Kim Kardashian lager trutmunn, eller å se hvordan man kan sulte seg halvt i hjel for å bli Norges neste toppmodell.

Når skal det bli slutt på søppel-TV? Jeg synes alle slike serier kan samles på en kanal, og når de først er i gang, så kan de jo slenge all reklamen der også. Så kan de som vil bli påvirket kikke på det døgnet rundt.

Med fare for å gjenta meg selv; PLUKK OPP EN BOK! ...eller to...eller tre...
Kommer helt sikkert til å si det flere ganger også.


Til og med verdens mest kjente blondine leste bøker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar